piątek, 15 maja 2015

Metoda Gordona


Próba rysowania po śladzie.


Sokrates 101.


Próba przepisywania ciągu liczb.

video

video


video

video

video

Róża czyta książeczki "To ja ci mamo poczytam!".


Próby ułożenia układanki bez "kształtek,wcięć" po bokach.


Próby układania domina.

Dzisiaj odebrałyśmy diagnozę SI. Róża i Staś będą chodzić na terapię SI. Nadmiar odbieranych bodźców z otoczenia może powodować u Stasia problemy z koncentracją i przemęczenie. W poniedziałek z Emilem idę do PPP w sprawie kształcenia specjalnego do szkoły, a ze Stasiem do neurologa. We wtorek mam spotkanie z dyrektorką szkoły Stasia (jako reprezentacja klasy), diagnozę logopedyczną metodą krakowską u Róży oraz terapię behawioralną z Różą. W środę odbieramy wyniki EEG Róży. Stasia też muszę umówić na EEG, ale wpierw muszę porozmawiać z wychowawczynią kiedy ma różne konkursy w szkole.

Zastanawiałam się czy dzieci z autyzmem w ramach echolalii powtarzają tylko słowa i zdania czy też melodię. Róża chodzi od niedawna dwa razy w tygodniu do szkoły muzycznej na rytmikę metodą Gordona i ostatnio nuciła w wannie melodię. Próbowałam sprawdzić czy jak zanucę fragment to pociągnie dalej czy powtórzy to, co śpiewałam. Na razie nie udało mi się jeszcze niestety tego określić, trochę się wkurzała jak przerywałam albo nie zwracała na mnie uwagi. W ramach echolalii powinna to powtórzyć, ale z drugiej strony za muzykę odpowiada chyba ta część mózgu, co za matematykę (coś takiego kiedyś czytałam), więc w zasadzie niekoniecznie. Będę próbowała badać dalej:-)

12 komentarzy:

  1. Ale jestes zalatana a doba na tylko 24 godziny czy jak Stasiu byl maly tzn w wieku Rozy przejawial jakies zachowanie autystyczne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Objawy Aspergera, ale dopiero teraz na to wpadłam, jak zaczęłam czytać o autyzmie. Sporo drobnych faktów mi się połączyło w całość. Jak był mały byłam z nim u psychologa, ale bardziej się zainteresowała jego uzdolnieniami matematycznymi, niż tym z czym do niej przyszłam. W zasadzie Staś bardzo dobrze funkcjonuje, poza tą koncentracją i zmęczeniem.

      Usuń
  2. melodie, spoty telewizyjne, fragmenty piosenek..wszystko co słyszy może powtarzać..z tego, co piszesz to echolalia odroczona..ps. z czego korzystacie w metodzie gordona...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na diagnozie sensorycznej też wspominała terapeutka o echolalii odroczonej. Odnośnie Gordona, to Róża chodzi na zajęcia z rytmiki prowadzone tą metodą dla dzieci w wieku 3-6 w szkole muzycznej. Jest najmłodsza i jedyna z zaburzeniami. Natomiast są dwie panie prowadzące, mała grupka (kilkoro dzieci), przemiły dyrektor placówki i chętnie wzięli Różę. Tu jest info o tych zajęciach: http://www.spolecznaszkolamuzyczna.pl/index.php?id=56 Byłam raz na pokazowych i mi się podobało. Panie cały czas śpiewały i grały włączając dzieci do zabawy i tańca do muzyki i do próby odpowiadania na frazy muzyczne podobną odpowiedzią muzyczną (tak bym to nazwała po laicku:-) Zapisałam Różę tam, bo bardzo lubi słuchać i śpiewać piosenki z youtube'a, myślę że to był dobry pomysł. Róża ostatnio jak wychodziła z sali powiedziała: "Pa, pa plac zabaw!", więc jej się chyba tam podoba (rano z nią ćwiczyłam ten zwrot, jak wychodziłyśmy z placu zabaw:-)

      Usuń
  3. Ja wiem ze kazde dziecko jest inne ale czy mialas moze problemy ze zlym zachowaniem u Stasia myz tym sie borykamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie "złym",ale bardziej "dziwnym".
      - bardzo nie lubi nagród, obawiam się przy wręczeniach, żeby nie podarł dyplomu,
      - oceny B i C przekreśla i pisze N,
      - nie bardzo chyba rozumie pojęcia „dobry”, „zły”,
      - czasami siedzi przy stole 3 godzin z celem odrobienia lekcji i nic nie napisze, ponieważ twierdzi, że się nie może skoncentrować (podobnie na lekcjach grupowych i indywidualnych), wszystko mu przeszkadza,
      - po 4 lekcjach w szkole jest tak zmęczony, że nie chce 15 minut na pieszo wrócić do domu,
      - denerwuje się w bardzo głośnych i ruchliwych miejscach, woli przebywać w domu, w swoim pokoju,
      - nie mówi „pan”, „pani”, zazwyczaj używa formy „ty”,
      - ma specyficzny sposób mówienia, używanie określeń typu „jeżeli chodzi o mnie”,
      - często „odpływa”, „zawiesza się”,
      - czasami przeskakuje z nogi na nogę np. robiąc lekcje,
      - ma niesamowitą pamięć,
      - narzuca swoje zainteresowania kolegom,
      - jak kogoś nie lubi, to go całkowicie ignoruje, nie odpowiada na pytania (nawet jeżeli jest to jego nauczyciel),
      - rozmawia najchętniej na jego interesujące tematy (np.gry komputerowe), na inne pytania trudno od niego uzyskać odpowiedź i żeby się cokolwiek dowiedzieć trzeba się posuwać do szantażu (np.blokada na komputer itp.),
      Jak był mały pisał informację pisemną zamiast mówić, rozmawiać. Mówił, że z dorosłymi nie rozmawia (poza rodzicami) i ich całkowicie ignorował (z dziećmi nie musiał rozmawiać, po prostu się bawił, nie pytając o imię czy cokolwiek).

      Usuń
    2. No to jak bym moja mloda widziala

      Usuń
  4. Ojej, ale masz na głowie. Te ćwiczenia Róży prezentują się ciekawie. Grunt, że macie plan.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super...pa pa plac zabaw :)) 100% funkcjonalnie użyła słów.. Ekstra..super pomysł z tymi zajęciami. Pisałam już że masz niezwykły nos.. Nos wnikliwej mamy oczywiście i coś z nosa terapeuty. Marta zeszyt na którym pracuje róża na 1 zdj wydaje mi się ciekawy..co to?

    OdpowiedzUsuń
  6. "Duże kropki 2+" nauka rysowania i kolorowanki wydawnictwa WILGA

    OdpowiedzUsuń