poniedziałek, 27 sierpnia 2012

Prenatal learning


Zastanawiałam się, czy faktycznie już w brzuszku dziecko czegoś się uczy, czy można z dzieckiem w tym okresie nawiązać kontakt i szukałam trochę informacji na ten temat w internecie.

Dziecko  w brzuchu słyszy od około 5 miesiąca, czuje i trochę zaczyna widzieć.

Dotyk to najistotniejszy dla noworodka zmysł. Dzięki niemu maluszek poznaje świat.  Zmysł dotyku jest pierwszym, który w życiu prenatalnym zaczyna się kształtować. Już 6-7 tygodni po zapłodnieniu wargi dziecka staja się wrażliwe na dotyk. Głaszcząc brzuch rodzice dają odczuć dziecku, że są przy nim, że się troszczą, że bardzo go kochają.

O tym, że dzieci słyszą już w życiu płodowym, świadczą m.in. ich pobudzenie słysząc różne odgłos. Niektóre mamy włączają muzykę poważną dzieciom (np. Mozarta), inne mamy stosują specjalne urządzenia BABYPLUS (prenatal learning system) symulujące odgłos bicia serca matki lecz w różnych rytmach:
http://www.youtube.com/watch?v=w1U8llgLCLc

Noworodki zmysł smaku mają wykształcony. Podobno wolą smak słodki, ale rozróżniają kwaśny, gorzki i słony. Zmysł ten rozwija się połykając wody płodowe.
 
Noworodek troszkę widzi, choć faktycznie akurat ten zmysł ma najmniej rozwinięty. Może reagować ruchem na światło latarki skierowane ku brzuchowi mamy. Po narodzinach można stymulować jego wzrok czarno-białymi obrazkami, ponieważ te kolory widzi najlepiej, np. poprzez karty "Sokole oczka" lub czarno-białe książeczki dla niemowląt.

2 komentarze:

  1. nie wiem czy to prawda, ja puszczałam muzykę z serii lovely baby.. ale nie wydaje mi się że pamięta. za to... niestety pamięta seriale... cięzko stwierdzić co pamięta, ale najmocniej śpi jak w tle leci serial, a że mało śpi to czasem korzystam, puszczam wtedy koniecznie tylko te po ang, Pewnie źle robie, ale jak młody śpi tylko 2 godz łącznie, a często po 20 min. to te 20 min sa bardzo ważne żeby się uczesać, umyć zęby coś zjeść :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zazdroszczę, że już po...
    Moje dziecko chyba najlepiej zapamięta hiszpańskie słówka, bo tego ostatnio najczęściej słuchamy z chłopakami:-) Mozarta też jej włączałam w 6-8 miesiącu, teraz za dużo się dzieje i nie zawsze pamiętam...

    OdpowiedzUsuń