środa, 1 sierpnia 2012

Lateralizacja

Ostatnio trochę czytałam o lateralizacji. Wg Wikipedii jest to:
"asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych. Wyraża się np. większą sprawnością ruchową prawych kończyn niż lewych, a także rejestrowaniem przez mózg większej liczby bodźców zmysłowych dochodzących z jednej strony ciała."

Dzieci z zaburzoną lateralizacją mogą np. pisać w lustrzanym odbiciu, mylić b i d itp.

"Wyróżnia się lateralizację:
  • jednorodną – występuje, gdy istnieje wyraźna przewaga jednej strony ciała nad drugą (np. lewooczność, leworęczność, lewonożność)
  • niejednorodną (skrzyżowaną) – występuje gdy nie ma wyraźnej dominacji jednej strony nad drugą (np. gdy leworęczność występuje razem z prawoocznością i prawonożnością lub praworęczność z lewoocznością i prawonożnością). Można spotkać różne rodzaje takich kombinacji.
  • nieustaloną (słabą) – występuje u tzw. osób obustronnych, u których brak przewagi czynnościowej jednej strony nad drugą, np. w przypadku osoby posługującej się prawą i lewą ręką w jednakowym stopniu."
Chciałam zobaczyć czy Emil nie ma problemów z lateralizacją, więc sprawdziłam, które oko, ręka i która noga jest u niego dominująca. Oko i rękę ma dominującą prawą, natomiast co do nogi, to nie byłam pewna. Zrobiłam mu fragment testu R. Zazzo.

No i wyszło wszystko ok. Znaki narysowane w dobrą stronę, chociaż trochę mało widoczne, Emil słabo jeszcze dociska długopis do kartki!:-)

Pokazałam chłopakom też już trochę trudniejsze testy (dla dzieci 5-7 lat) z "Programu rozwoju percepcji wzrokowej"  Bartłomieja Perczaka i tak im się spodobały, że niektóre ćwiczenia rozwiązywali osobno, bo Emil chciał sam spróbować. W ćwiczeniach tych uwzględniono najważniejsze aspekty percepcji wzrokowej:
  • stałość spostrzegania,
  • spostrzeganie figury i tła,
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa,
  • spostrzeganie stosunków przestrzennych,
  • spostrzeganie położenia w przestrzeni,
  • koordynacja kanałów wielko i drobnokomórkowego.
Mieli niezłą zabawę i Stasiu wszystko dobrze rozwiązał.

1 komentarz:

  1. jak zwykle jesteś nieocenionym źródłem materiałów - pomoce Perczaka są ekstra:) i do tego za darmo:) właśnie się drukują - dzięki za podpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń